رئیسجمهور در آیین رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: با تدوین این سند پای در راهی میگذاریم که به فضل الهی سرتاسر نور و روشنایی و قله آن رسیدن به همه آرزوها و آرمانهای فطری و تاریخی بشر است.محمود احمدینژاد افزود: هر معلمی یک مربی است و فرقی نمیکند که معلم چه درسی باشد. در نظام تعلیم و تربیت همه مربی هستند.
مسئولیت اصلی بر عهده آموزشوپرورش است که دارای 2رکن مدیریت و مدرسه است و مدرسه چند رکن دارد که مهمترین رکن آن معلم است. وی با بیان اینکه الگوی جامعه ما مربیان و معلمان هستند تأکید کرد: باید بهترینها معلم شوند که خدا را شکر اینگونه هستند و باید این مسئله مستمر باشد. رئیسجمهور دانشآموزان را رکن دوم مدرسه و تعلیم و تربیت دانست و گفت: بالاترین سرمایه یک ملت دانشآموزان و زیباترین کار، تعلیم و تربیت آنهاست. باید توجه کنیم که بچهها بزرگتربیت شوند.
رتبهبندی معلمان مانند استادان دانشگاه
وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین گفت: رتبهبندی معلمان همانند استادان دانشگاه از اتفاقات خوب سند تحول بنیادین است و براساس آنچه در این سند و در تعریف و تدوین دانشگاه فرهنگیان دیده شده، دانشگاهی تمام عیار است که معلمان را درخور نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت خواهد کرد.
حمیدرضا حاجیبابایی افزود: از ویژگیهای تعیینکننده در سند تحول توجه به اهداف تعلیم و تربیت، تفکرمحور کردن دانشآموزان، خلاقیت و نوآوری، نگاه به دانشآموز، نگاه به معلم و نگاه به نظام تعلیم و تربیت است. وی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین بر متناسبسازی ساعات و کتابهای درسی دانشآموزان تأکید شده و نگاه به سند درس ملی بهعنوان یکی از اسناد ذیل این سند که نقشه راه کلاس، مدرسه و ارزشیابی را تعیین میکند از مباحث دیگری است که مورد تأکید قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در این سند بهعنوان مهمترین نهاد مولد سرمایه اجتماعی و نهاد حاکمیتی تعریف شده و هیچ نکتهای را امروز در آموزش و پرورش پیدا نمیکنیم که در سند به آن توجهی نشده باشد.وی با بیان اینکه یکی از برنامههای این سند تحول بنیادین در ساختار محتوای نظام تعلیم و تربیت است، افزود: طی 6 سال همه کتابها و ساختار نظام آموزشی تغییر خواهد کرد و برای این کار ستادها و کارگروههای مختلفی شکل گرفته است.
حاجیبابایی در پایان اظهار کرد: طی 10روز گذشته با حدود 6هزار و500 مدیر مدرسه کارگاههای روزانه برای تبیین ابعاد سند تحول داشتهایم و پس از این برای تمام کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران مدارس کارگاههای آموزشی با 2 موضوع تألیف کتابهای جدید دوم و ششم ابتدایی و نیز تغییر ساختار آموزش و پرورش برگزار میشود. وی تصریح کرد: هیچ ساختاری را در آموزش و پرورش تغییر نمیدهیم بلکه بهدنبال تغییر محتوا هستیم اما ناگزیریم برای ایجاد تحول در محتوا ظرف را نیز آماده کنیم.